Tinggalkan Pautan Anda

Rabu, 11 Februari 2009

BERI SALAM MENERUSI SMS

Bolehkah memberi salam antara lelaki dengan perempuan yang bukan mahram sewaktu bercakap di dalam telefon, SMS, internet dan sebagainya?
Anis Maryani Ahmad Tajuddin, Desa Petaling, Kuala Lumpur.
Tidak salah memberi salam malah ianya merupakan syiar Islam dan jauh lebih baik dari menggunakan ucapan-ucapan lain seperti hai, morning, hei dan lain-lain.
Rasulullah s.a.w telah bersabda :
"...hendakkah kamu, aku tunjukkan amalan yang boleh menyebabkan kamu masuk Syurga, sebarkanlah salam dan bangunlah bersolat ketika orang lain sedang tidur."
Namun demikian, bukanlah ia satu kaedah yang menghalalkan komunikasi antara bukan muhrim. Sebaiknya pertuturan dan etikanya perlulah dipelihara. Memandangkan suara wanita adalah aurat, maka berkomunikasilah pada perkara yang perlu sahaja agar tidak terjatuh kepada yang haram seperti zina telinga. Ingat, lelaki mudah bernafsu dengan kelembutan suara wanita. Berhati-hatilah agar tidak terjatuh kepada tipu daya syaitan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mengenai Saya

Foto saya
SK LKTP ULU TEBRAU, SMK ULU TEBRAU, SM DATO' JAAFAR, SMK TELOK DATOK,UMS, ROTU UMS,::: 507,501, SKELERUPT, GWI IND, INCHEM IND, PLASTIC IND, STEEL IND, B. PAVES CONSULT, SMKTD, SMIH>>>